SURface
2024, ice, site specific work
Het woord SURface gemaakt uit zware lettervormige ijsblokken werd geïnstalleerd bij laagwater tussen eb en vloed. exact halverwege tussen het laagste punt bij eb en de hoogste waterstand bij vloed. Daar liggen de ijsletters te smelten. Afhankelijk van een aantal externe factoren zoals tijd, temperatuur en zoutgehalte zullen ze al dan niet meegenomen worden door de zee. De performance refereert aan ons fundamentele onvermogen om als mens de natuur en het leven te controleren. Toch heeft de mens steeds de neiging om onze omgeving te willen beheersen en manipuleren. Wanneer exact de opkomende zee de letters zal bereiken is af te wachten, maar deze zullen onherroepelijk smelten en oplossen in de zee: van water naar ijs en van ijs naar water. Tijd is een relatief begrip binnen haar oeuvre. We worden overgeleverd aan het moment en hebben geen controle over het beeld dat stilaan verdwijnt. Hiermee reageert de kunstenaar op de snelheid waarmee we dagelijks een storm van beelden te verwerken krijgen via sociale media en de nieuwste technologieën.
SURface
2024, ice, site specific work
Het woord SURface gemaakt uit zware lettervormige ijsblokken werd geïnstalleerd bij laagwater tussen eb en vloed. exact halverwege tussen het laagste punt bij eb en de hoogste waterstand bij vloed. Daar liggen de ijsletters te smelten. Afhankelijk van een aantal externe factoren zoals tijd, temperatuur en zoutgehalte zullen ze al dan niet meegenomen worden door de zee. De performance refereert aan ons fundamentele onvermogen om als mens de natuur en het leven te controleren. Toch heeft de mens steeds de neiging om onze omgeving te willen beheersen en manipuleren. Wanneer exact de opkomende zee de letters zal bereiken is af te wachten, maar deze zullen onherroepelijk smelten en oplossen in de zee: van water naar ijs en van ijs naar water. Tijd is een relatief begrip binnen haar oeuvre. We worden overgeleverd aan het moment en hebben geen controle over het beeld dat stilaan verdwijnt. Hiermee reageert de kunstenaar op de snelheid waarmee we dagelijks een storm van beelden te verwerken krijgen via sociale media en de nieuwste technologieën.